Μπορώ να γράφω τρεις μέρες τις σκέψεις μου σχετικά με τα 12 τραγούδια τα οποία προκρίθηκαν στον Εθνικό Τελικό της Ελλάδος για τη Γιουροβίζιον 2025. Δεν ξέρω αν έχετε τις αντοχές να τα ακούσετε και εσείς ολόκληρα πριν τα σχολιάσω. Εγώ τα άκουσα από μία φορά μετά βίας και κατέληξα χονδρικά στα εξής συμπεράσματα:
Ένας καλλιτέχνης που επιδιώκει να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Γιουροβίζιον και στέλνει τραγούδι με «ευρωπαϊκό άκουσμα», δεν ξέρω αν έχει επαφή με την πραγματικότητα. Η Ελλάδα και η μουσική της είναι ένα τεράστιο και δυναμικό brand από μόνες τους. Αν ο άλλος επιχειρεί να κοτσάρει δίπλα στη γαλανόλευκη τζαζ νότες, Eurodance ρυθμούς, και αμερικανιές, δεν έχει καταλάβει που βρίσκεται και σε ποιον απευθύνεται, και θα έπρεπε να του δείχναμε εξαρχής την πόρτα της αποχώρησης. Με αυτό ως κρατούμενο αποχαιρετώ με συνοπτικές όλες τις υποψηφιότητες που έχουν αμιγώς διεθνείς προθέσεις ήτοι Lost My Way, Elevator, High Road, Free Love και τα τοιαύτα. Στο καλό κι από το πεζοδρόμιο. Απορώ τι σκεφτόσασταν.
Απομένουν οι έθνικ επιλογές.
Παρόλο που το ελληνικό στοιχείο είναι το καλύτερο μου, εντούτοις έχω να πω ότι η φετινή πληθώρα, δεν χαρακτηρίζεται από ποιότητα. Υπάρχει πολλή δηθενιά,
και πολλή μετριότητα. Με δυσκολία βρίσκω τρία τραγούδια που να μπορώ να πω ότι
μου αρέσουν ενώ κανένα, κατά τη γνώμη μου, δεν εκπέμπει αυτό που οι γιούροφανς
αποκαλούν “winner
vibes”.
Τα δυόμιση τραγούδια που
ξεχωρίζω, κι αυτά με το ζόρι, είναι το Vale
της
Ευαγγελίας, τον Παράδεισο των Χριστοφόρου – Καραφώτη, και την Αστερομάτα της Κλαυδίας
το οποίο όμως δεν άντεξα να ακούσω ολόκληρο, μου θυμίζει λίγο από ατμόσφαιρα
Σερβίας 2024 και Ramonda
και
θέλεις να αυτοκτονήσεις από τα μισά του τραγουδιού και μετά.
Εν ολίγοις, κατά τη γνώμη
μου, το παιχνίδι παίζεται μεταξύ Ευαγγελίας και Χριστοφόρου.
Ποιος να μου το έλεγε ότι θα
έφτανε η μέρα που θα θεωρούσα τον Χριστοφόρου ικανό να ξαναπάει στη
Γιουροβίζιον.
Τόσο όμως το τραγούδι της Ευαγγελίας
όσο και του Χριστοφόρου έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα, όσο και μειονεκτήματα, και
δεν μπορώ να πω με σιγουριά ότι το ένα ξεχωρίζει σημαντικά από το άλλο, πέραν
του ότι η Ευαγγελία ως πιο σύγχρονη και με μεγαλύτερη απήχηση στη νεολαία
θεωρείται ότι έχει ήδη το προβάδισμα σε σχέση με τους... μεσόκοπους Χριστοφόρου και Καραφώτη.
Το Vale το
έγραψαν οι συνθέτες που έγραψαν και το περσινό Ζάρι (εξαιρουμένης της Σάττι). Είναι
σύγχρονοι, είναι μοντέρνοι, αλλά δεν είναι ιδιαίτερα ταλαντούχοι. Το Vale δεν
έχει τίποτα που να σου μένει άμα το ακούσεις ενώ η ατμόσφαιρα του είναι
καταφανώς αντιγραμμένη από το προηγούμενο σουξέ της τραγουδίστριας, εκείνου του
ντουέτου που είχε πει με τη Φουρέιρα πριν λίγα χρόνια και του οποίου ο τίτλος
μου διαφεύγει. Υπάρχει μία γέφυρα προς το τέλος του τραγουδιού στην οποία μπουκάρουν μέσα οι Κρητικοί και
γίνεται το άσμα κρητικό γλέντι και το οποίο είναι το ατού της όλης υπόθεσης, όμως
α) είναι βασισμένο στη συνταγή του My Number One και δεν ξέρω αν αυτό ακόμα
πουλάει, και β) δεν ξέρω αν αρκεί για να σώσει όλο το υπόλοιπο που είναι
μέτριο. Επιπλέον, το βρίσκω και λίγο ξέμπαρκο. Είναι σαν να μας λένε «έπρεπε να
γράψουμε κάτι που να θυμίζει το άκουσμα της Ευαγγελίας οπότε παραποιήσαμε το προηγούμενο
της σουξέ ελαφρώς ώστε να βγει νέο τραγούδι, και επειδή θα πάει Γιουροβίζιον μπήξαμε
και δυο τρεις μπάλους να χαρεί ο τουρίστας. Είναι ένας αχταρμάς που όμως μπροστά
στην αθλιότητα των υπόλοιπων δώδεκα τραγουδιών, φαντάζει ως πανάκεια. Πιστεύω
ότι εξαιτίας της πιο σύγχρονης παραγωγής του και σε συνδυασμό με το μεγάλο φαν κλαμπ της
τραγουδίστριας που θέλει χρόνια να τη δει στη σκηνή της Γιουροβίζιον, στο τέλος
αυτό θα κερδίσει.
Το τραγούδι του Χριστοφόρου
το βρίσκω πιο τίμιο. Είναι αυτό που είναι, δεν μας το πουλάνε ως κάτι άλλο. Ένα τραγούδι παλιάς συνταγής και
κοπής, το οποίο θα ήταν τέλειο αν ακόμη ζούσαμε στα 00ς, τότε που ο Γιοξίμοβιτς
και ο βαλκανικός ήχος ήταν στα φόρτε του. Το τραγούδι θυμίζει Σερβία –
Μαυροβούνιο, και αυτό δεν είναι διόλου κακό. Απλώς θεωρώ ότι ακόμη κι αυτές οι
χώρες μετακινήθηκαν πια απ’ αυτά τα ακούσματα και η Γιουροβίζιον η ίδια τα
βαρέθηκε (εγώ όχι).
Εκτός των άλλων, θεωρώ λίγο
κουφό το ότι επιστρατεύτηκε ο Καραφώτης ο οποίος δεν έχει πια καμία σχέση με το
2025 και ο οποίος επίσης θεωρείται irrelevant από τα '00ς και ειδικότερα από τη μέρα
που χώρισε από τη Μάρω Λύτρα. Δεν λέω, μου αρέσει να βλέπω κόσμο που μας αφορούσε
όταν ήμουν πιο νέος να επανέρχεται στο προσκήνιο, αλλά τώρα πώς θα καταφέρει να πείσει αυτό το ντουέτο λαό και
επιτροπές, δεν το ξέρω, ούτε μπορώ να το φανταστώ. Όπως και να ‘χει, δεν πρόκειται περί κακού τραγουδιού.
Ξεπερασμένου, ναι. Κακού, όχι.
Τους στίχους του Παράδεισου έγραψε η Ροδούλα Παπαλαμπριανού, άλλη μία προσωπικότητα βγαλμένη από τη ναφθαλίνη,
αφού έχει γράψει και το κυπριακό «Μη Σταματάς» από το 1993, αλλά και το
ανεκδίηγητο cover
του
Mon Amour της Γαλλίας
από το 2024. Δεν ξέρω πώς αυτός ο συνδυασμός συντελεστών θα πείσει ότι αφορά
στο σήμερα. Εκτός κι αν δεν δώσει κανένας σημασία στο πόθεν έσχες του άσματος
και μείνουν στην εικόνα και ήχο της τελικής βραδιάς που θα ήταν και το πιο
σωστό.
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, αν οι
υποψηφιότητες ήταν όντως 180+ και αυτά ήταν τα δώδεκα καλύτερα, δεν μπορώ να
διανοηθώ το επίπεδο των υπολοίπων. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι δεν βρέθηκε ένα
χαρούμενο ξεσηκωτικό τραγούδι να χωθεί στα 12 ή ένα αμιγώς ελαφρολαϊκό, απ’
αυτά που παίζει το ράδιο να κλέψει την παράσταση. Καημό το έχω να δω μια μέρα
να διαγωνίζεται ένα τραγούδι, ένα ευτελές χασάπικο, ένα τυπικό ζεϊμπέκικο χωρίς ευρωπαϊκό ήχο
και να έχει στίχο απλό, καθημερινό, Ελληνικό, να πάει να τους πάρει και τα σώβρακα. Δεν καταλαβαίνει κανένας τη δύναμη αυτών των τραγουδιών και την απήχηση που έχουν στα αφτιά των
ξένων. Τόσα ξέρουν, τόσα γράφουν.
Το γεγονός ότι σ’ αυτά τα δώδεκα
δεν χώρεσε το τραγούδι του γιου του Πάριου και της Αλιμπέρτη μου φαντάζει ολίγον
ύποπτο, αν και όπως είχα ακούσει σε μία συνέντευξη να λέει ο ίδιος, επρόκειτο για τραγούδι
τύπου Rise
Like A Phoenix και
θα το έβρισκα εξίσου άτοπο να θέλει να εκπροσωπήσει την Ελλάδα. Προκρίθηκαν όμως
κι άλλες αθλιότητες οπότε μία περισσότερη δεν θα έβλαπτε. Ειδικά όταν
προέρχεται από ένα «όνομα» που θα έδινε περισσότερη ώθηση και ενδιαφέρον στην
τελική βραδιά, τουλάχιστον σε επίπεδο κουτσομπολιού. Τώρα βέβαια πάλι θα δώσει
τροφή για κουτσομπολιό επειδή όλοι θα ασχολούμαστε γιατί τόλμησαν να τον
κόψουν. Ας πρόσεχε κι αυτός, η υπέρμετρη αυτοπεποίθηση τον έφαγε.
Δεν είμαι ευχαριστημένος από
τις επιλογές. Θεωρώ ότι το Ζάρι είχε δημιουργήσει πολύ περισσότερο μπαζ πέρσι απ’ όλα
όσα διεκδικούν φέτος το χρίσμα και δεν προβλέπω τοπ5. Βέβαια, και πέρσι που
προέβλεπα, τα είδαμε τα χάλια της Σάττι. Μια φορά, θεωρώ ότι όποιο και να πάει
θα έχει καλύτερη μοίρα από τα ήδη ανακοινωθέντα τραγούδια της Αλβανίας και του
Μαυροβουνίου τα οποία βρίσκω από κακά έως μετριότατα.
Ο στόχος όμως είναι μία
ακόμα ελληνική νίκη, και νίκη δεν βλέπω με κανένα από τα υφιστάμενα.
Πραγματικά κι εγώ το έχω απορία, γιατί πρέπει σώνει και καλά ένα τραγούδι να είναι ποπ ή ποπ-έθνικ για να θεωρείται κατάλληλο για Γιουροβίζιον; Γιατί φοβούνται τόσο πολύ να στείλουν έστω και μια φορά αμιγώς λαϊκό τραγούδι; Γιατί δε στέλνουν έναν Αργυρό, Οικονομόπουλο, Βέρτη ή, αν δεν καταδέχονται να πάνε οι ίδιοι (λογικό έτσι όπως έχει καταντήσει η Γιουροβίζιον), έστω κάποιον μικρότερο με ανάλογου στυλ τραγούδι; Νομίζω φταίει το κλασικό ελληνικό κόμπλεξ, αυτό που στους ξένους θέλουμε να το παίζουμε μοντέρνοι και ψαγμένοι μουσικά, ότι ξέρουμε κι εμείς να κάνουμε μουσική δυτικού τύπου, ότι η ελληνική μουσική δεν είναι μόνο μπουζούκια και ζεϊμπέκικα, αυτά είναι στερεότυπα που έχουν ξεπεραστεί, μη μας περάσουν για τίποτα βλάχους γυφτοβαλκάνιους κλπ. Και η Βίσση όταν πήγε το 2006 θα μπορούσε να είχε πει ένα ποιοτικό λαϊκό τραγούδι σαν το "Για τελευταία φορά" ή το "Αγάπη είναι", να το ευχαριστηθεί με την ψυχή της και να τιμήσει την ελληνική μουσική μέσα στην Ελλάδα, αλλά προτίμησε να το παίξει Σελίν Ντιόν με μπαλάντα χωρίς καθόλου ελληνικά στοιχεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως ο Χριστοφόρου φοβήθηκε να δηλώσει συμμετοχή μόνος του επειδή «στην ΕΡΤ υπάρχει αντικυπριακό κλίμα» και είπε να βάλει και έναν «καλαμαρά» δίπλα του και βρήκε εύκαιρο τον Καραφώτη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΞεκάθαρα γι' αυτό έγινε, αλλά γιατί ειδικά τον Καραφώτη; Θα μπορούσε να βρει έναν πιο μάχιμο λαϊκό τραγουδιστή από την Ελλάδα και όχι κάποιον που έχουμε να τον ακούσουμε 25 χρόνια.
Διαγραφή